Επιχειρήματα Εξαίρεσης

Για αρκετά χρόνια τώρα, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού επιχειρεί να αλλάξει το σύστημα διοριστέων, χωρίς όμως αυτό να γίνει κατορθωτό για πολλούς λόγους. Όλα αυτά τα χρόνια για να μπορέσουν τα σχολεία να δουλεύουν αποτελεσματικά, στελεχώνονται από το υφιστάμενο κατάλογο διοριστέων, με αποτέλεσμα, αυτή τη στιγμή που επιχειρείται και πάλι να αλλάξει το σύστημα διορισμού, αρκετοί εκπαιδευτικοί να βρίσκονται εκτεθειμένοι στις ορέξεις της Τρόικας, της Παγκόσμιας Τράπεζας, αλλά και τις προσωπικές φιλοδοξίες πολιτικών προσώπων.

Οι εισηγήσεις των προηγούμενων Υπουργών Παιδείας δεν εξασφάλιζαν σε καμία περίπτωση τους εκπαιδευτικούς που στηρίζουν την Παιδεία όλα αυτά τα χρόνια και περιείχαν εισηγήσεις όπως την ύπαρξη δύο καταλόγων και διορισμούς με ποσόστωση, δημιουργία καταλόγου με εξετάσεις και μοριοδότηση, ενώ η τελευταία εισήγηση περιελάμβανε όλα τα πιο πάνω.

Η εισήγηση μας προς τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού είναι ξεκάθαρη, ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί έκτακτοι, συμβασιούχοι, αντικαταστάτες Δημοτικής, Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης, πρέπει να εξαιρεθούν από το όποιο νέο σύστημα διορισμού και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη δημιουργία νέου καταλόγου, για το κάθε ένα κλάδο ξεχωριστά, αφού πρώτα εξασφαλιστούν όλοι όσοι αναφέραμε πιο πάνω. Η όποια αναφορά από τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού για “χαραμάδα ελπίδας“ για νέους εκπαιδευτικούς είναι τουλάχιστον απαράδεκτη, αφού όπως και ο ίδιος γνωρίζει, οι διαθέσιμες θέσεις είναι περιορισμένες και συγκεκριμένες, με αποτέλεσμα, η όποια “χαραμάδα ελπίδας” δοθεί σε νέους εκπαιδευτικούς, θα στερήσει την εργασία σε εκπαιδευτικούς που είναι ήδη στα σχολεία, είτε περιμένουν υπομονετικά με αντικαταστάσεις να έρθει η σειρά τους.

Επιχειρηματολογώντας γιατί πρέπει να εξαιρεθούμε, αναφέρουμε τα εξής:

  • Το υφιστάμενο σύστημα εξασφαλίζει την αξιοκρατία και δικαιοσύνη. Με διαφανή κριτήρια αποτρέπει εξωθεσμικές παρεμβάσεις. Αντίθετα, οι γραπτές εξετάσεις και η όποια μοριοδότηση, δεν διασφαλίζουν την επιλογή των άριστων εκπαιδευτικών αφού η ακαδημαϊκή επίδοση δεν συνάπτεται απόλυτα με την διδακτική επάρκεια. Αρνούμαστε να τίθενται υπό αμφισβήτηση τα ακαδημαϊκά μας προσόντα, έχουμε παρακαθίσει πάμπολλες εξετάσεις τόσο στο σχολείο όσο και στο πτυχίο μας. Εξάλλου, ο δάσκαλος κρίνεται στην τάξη και υπάρχουν και άλλα πολλά στοιχεία που πρέπει να διαθέτει ένας κατάλληλος εκπαιδευτικός εκτός από γνώσεις, αγάπη προς τα παιδιά, μεταδοτικότητα, ζήλο.
  • Η αλλαγή του σχέδιου διορισμών δεν μειώνει το πρόβλημα της ανεργίας αφού απλά αλλάζουν τα ονόματα των ανέργων. Δίνοντας ελπίδα στους νέους μας για πιθανό διορισμό, συνεχίζουμε τη μαζική παραγωγή πτυχιούχων και χειροτερεύουμε το πρόβλημα της ανεργίας.
  • Οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σήμερα στα σχολεία και έχουν χρόνια πείρας έχουν κοστίσει στο κράτος εκατομμύρια για κατάρτιση και επιμόρφωσή τους. Ένα κόστος που θα πρέπει να επωμισθεί ξανά το κράτος για να επιμορφώσει άλλους άπειρους εκπαιδευτικούς. Είναι ανήθικο εκ μέρους του κράτους να διώξει εκπαιδευτικούς που υπηρετούν για χρόνια στα σχολεία μας για να προσλάβει άλλους
  •  Οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σήμερα στα σχολεία είναι οι άριστοι απόφοιτοι του εκπαιδευτικού μας συστήματος η πλειοψηφία των οποίων είναι και κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων.
  • Ιδιαίτερα στην περίπτωση των εκπαιδευτικών της Μέσης και Τεχνικής εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί εξαναγκάστηκαν να αφήσουν τις εργασίες τους για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα προϋηπηρεσιακής κατάρτισης, το οποίο συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κυπριακή Δημοκρατία. Σε περίπτωση αλλαγής του συστήματος διορισμού, όλοι αυτοί οι εκπαιδευτικοί θα οδηγηθούν στην ανεργία, ενώ για ακόμα μία φορά, χρήματα που επενδύθηκαν για επιμόρφωση εκπαιδευτικών, καταλήγουν στα σκουπίδια.
  • Είναι απαράδεκτο να μην ληφθούν υπόψιν οι θυσίες που έχουν κάνει όλοι οι εκπαιδευτικοί για να μπορέσουν να έχουν το δικαίωμα εργασίας. Συγκεκριμένα, λόγω του ότι εργάζονται σε μη μόνιμη βάση, διορίζονται κάθε χρόνο μακριά από την έδρα τους, πληρώνοντας επιπλέον χρήματα σε καύσιμα και συντήρηση του αυτοκινήτου τους. Επιπλέον, στη Μέση εκπαίδευση, οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν σχεδόν όλα τα μαθήματα Γυμνασίου και Λυκείου αφού τις περισσότερες φορές εργάζονται σε περισσότερα από δύο σχολεία. Έχουμε δεχτεί επιπλέον μειώσεις μισθών, κατάργηση εφάπαξ, κατάργηση δίωρου μετακίνησης, μείωση της σύνταξης. Όλα τα πιο πάνω τα δεχτήκαμε αμαχητί, πληρώνοντας τα λάθη άλλων, αναγνωρίζοντας τη δύσκολη οικονομική θέση που έχει έρθεί η Κύπρος. ΦΤΑΝΕΙ όμως πια, ΔΕΝ θα δεχτούμε και την απόλυση μας!
  • Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί είναι μικροί σε ηλικία (25-40) χρονών, ενώ εργάζονται στα σχολεία από 2-13 χρόνια. Όπως είναι λογικό, όλοι αυτοί οι εκπαιδευτικοί, με τα δεδομένα που είχαν μπροστά τους επένδυσαν στο να δημιουργήσουν οικογένεια, να αποκτήσουν παιδιά, αλλά και να κάνουν τα απαραίτητα δάνεια για να μπορέσουν να προσφέρουν τα απαραίτητα στην οικογένεια τους, όπως σπίτι, αυτοκίνητο για μετακίνηση κ.α. Σε περίπτωση που το υπουργείο Παιδείας δεν λάβει σοβαρά υπόψιν και το πιο πάνω, πολλές οικογένειες θα χάσουν τα σπίτια τους.